Úterý 28. března 2023, svátek má Soňa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. března 2023 Soňa

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

megatacud

O procentech

Pisatel níže (výše) píše o tom, že je jen 20 % vzdělaných lidí. A asi ano. A že na větším trhu si i menšinový vkus najde své místo. Určitě ano. A že smůlou českého je, že je bohužel nedostatečně velký. Uričtě ano. Ale 1) stejně se procentem dá vyjádřit i počet skutečně talentovaných lidí v populaci, těch, kteří dělají opravdovou kulturu. I u nás jich je v absolutních číslech málo... Za to spoustu průměrných si na "jinou", "lepší", "nekomerční" kulturu hraje, natahuje ruce po veřejných penězích a přitom se od té komerční liší pouze absolutní nepřitažlivostí. A ze dvou dalších soudků. Opravdu vzdělaní lidé si nevybírají na malém českém trhu, ale na trhu světovém... umí jazyky. Pak je také směšné, jak tady pisatelé uráží autora, nadávají mu do nevzdělanců a tupců a přitom k obhajobě svého (jediného správného) názoru neřeknou jediný platný argument...

0/0
8.6.2008 16:19

p.sp.

...

je pan Jakl opravdu tak hloupý, nebo tady jen honí laciné politické body? Opravdu si tohle, co jste napsal, myslíte, pane Jakl, nebo jen chcete, aby vám zatleskal někdo, kdo slyší jen na povrchní dojmy a nemyslí v souvislostech a do větší hloubky?

0/0
30.4.2008 22:17

Josef.Galen

A sakra

Ufff. Jsem klidnej člověk, ale potom co jsem si přečet tohle ... Chcete zánik divadel? Zdá se Vám, že česká kultura nepotřebuje nezávislou scénu? Myslíte že divadla nebyla dotována i za Říma? Jste takovej ignorant? To jsou strašný hlouposti, peníze na kulturu jsou, jen si je cpou do kapes Ti, kteří je už mají narvané. A Ti, kteří je potřebují, krachují ... Když takováto situace nastala pořádně naposledy, došlo k defenestraci !!!

0/0
30.4.2008 20:32

skeptický optimista

Dotovat divadla nebo pana Jakla?

Mimochodem, vše co pan Jakl píše by mohl vstáhnout i sám na sebe. I on je dotován z veřejného rozpočtu a také si ho občané sami nevybrali. O tom, že bude dotován pan Jakl rozhodl o své vůli politik (Klaus). Pokud je toto v pořádku, proč by nemohl jiný politik (např. Bém) rozhodnout, že bude dotováno např. Národní nebo Dejvické divadlo. Tato divadla totiž bez dotací zaniknou, což se o panu Jaklovi říci nedá. Navíc divadlo má rádo mnohem více lidí než pana Jakla. :-)

0/0
29.4.2008 22:17

natelius

Re: Dotovat divadla nebo pana Jakla?

Je to ještě horší. I celý politický systém v České republice je postaven tak, aby do něj zvenčí pokud možno nepronikla ani myš. Tudíž milý volič dostane na výběr. Paroubek? - to snad ne. Čunek? - kdepak, to je ten zlý rasista, kterého naše Marcela viděla, jak dostal peníze od Pepy v sáčku od svačiny. Bursík? - ten je moc zelenej. Edelmannová? - fuj fuj, to je přece fašistka. Komunisty slušný člověk nevolí a agentury pro výzkum veřejného mínění spolu s pětiprocentní klauzulí všechny malé strany pro jistotu předem potopí. Takže milý volič dostane, jako Adam v Ráji, možnost si vybrat. Tady ji máš, milý voliči, na čtyři roky jejím papalášům budeš sponzorovat jídlo, bydlení a auta. Dali jsme Ti vybrat.

0/0
30.4.2008 10:10

skeptický optimista

Vzdělaných lidí je tak 20%

Skutečně vzdělaných lidí s kulturním rozhledem je v populaci tak 20%. U nás i v západní Evropě. Stejně tak v USA. Čechů je však pouze 10 milionů a tak těch 20% v absolutních číslech znamená mnohem méně lidí než v případě velkých národů. Tito lidé proto nemohou "financování kultury" utáhnout vlastní "kupní silou". Proto je potřeba pro zachování určité "národní" kulturní úrovně pomoc státu. Nebo si otevřeně řekněme, že žádnou kulturu nechceme a nechme Českou filharmonii hrát Brodwayské muzikály a Národní divadlo loutková představení pro japonské turisty. A odpusťme si bláboly jako píše pan Jakl.

0/0
29.4.2008 22:10

mmkk

Re: Vzdělaných lidí je tak 20%

A to podle vas znamena, ze kultura musi byt automaticky dotovana z penez danovych poplatniku? Podle takove logiky ma tedy kazda skupina lidi s nejakym spolecnym zajmem, o kterem usoudi, ze je bohuliby a prospesny, pravo pozadovat dotace na svoji cinnost.

0/0
30.4.2008 14:12

skeptický optimista

Re: Re: Vzdělaných lidí je tak 20%

Vážený pane, tady nejde o nějakou skupinku, která něco usoudila. Jde o kulturně historické tradice a s nimi svázaný žebříček hodnot, které se vyvíjely celá staletí. Nežijeme ve vakuu a jsme povinováni předešlým generacím pečovat o to hodnotné, co po sobě zanechaly. Vy vážně považujete Národní divadlo za nehodné podpory? Nebo Českou filharmonii? Národní či městskou knihovnu? Národní muzeum? Máte na to právo. Ale pak těžko můžete očekávat, že budete považován za vzdělaného člověka s kulturním rozhledem.

0/0
30.4.2008 15:30

Kolumbo

Re: Re: Re: Vzdělaných lidí je tak 20%

O naší kulturně historické tradici bych si dovolil pochybovat. Je kulturou jen divadlo, nebo celkový způsob chování? Jak "kulturní" jsou spory státu s církvemi, se šlechtickými rody, se všemi, kteří se s ním musejí léta soudit o ukradený majetek. A stát se soudí za peníze daňového poplatníka. V takovém augiášově chlévě nebude kultura, ani kdyby tu bylo dotované divadlo v každé obci a natáčelo se tu ročně třeba 1000 dotovaných filmů.

0/0
2.5.2008 15:53

skeptický optimista

I vyprodaná divadla prodělávají.

Uvědomte si prosím, že ani mnohé trvale vyprodané divadelní scény se bez dotací neuživí. Například do Dejvického divadla je problém sehnat lístky i měsíc dopředu, přesto musí být dotováno 600 korunami na vstupenku. Bez této dotace by muselo vstupenky prodávat za ekonomických 1200,-Kč za kus, což odpvídá např. vídeňským cenám). Vzhlem ke koupěschopnosti lidí v ČR je ovšem tato cena nereálná.

0/0
29.4.2008 22:02

mmkk

Re: I vyprodaná divadla prodělávají.

A proc se tedy jina divadla, kde neni trvale vyprodano a ceny vstupenek maji mensi nez 600 Kc uzivi? A jsou take v Praze, tj. maji obdobne podminky.

0/0
30.4.2008 14:15

skeptický optimista

Re: Re: I vyprodaná divadla prodělávají.

Vtip je v tom, že dnes jsou v Praze dotovány i soukromé komerční scény. Jsou dotovány i muzikály s Lucií Bílou v hlavní roli, což je práce radního Richtera za ODS. Pokud se nějaké divadlo uživí bez dotací, pak je to třeba proto že hraje několikrát denně černé divadlo pro zahraniční turisty za patřičně vysoké vstupné. Nebo loutkového (!!!) Dona Giovanniho od Mozarta pro stejnou klientelu. Jiná komerční divadla jsou dotována skrytě. Divadlo Na Jezerce Jana Hrušínského dostává od magistrátu prostory za směšně nízký nájem. Tyto prostory částečně repronajímá z vyšší cenu, takže vydělává i když momentálně nehraje. Dále mají šanci být výdělečná komerční divadla, kam se vejde velké množství diváků (velký sál). S nějakým „trendy“ repertoárem. Výsledkem přiškrcení dotací bude to, že všechno pohltí masová zábava. Věci, o kterých za rok nikdo nebude vědět, že někdy existovaly.

0/0
30.4.2008 15:51

awacs767

Re: I vyprodaná divadla prodělávají.

Právě proto, že je lístek dotovanej, tak se na něj čeká měsíce. Socialismus pokřivuje tržní cenu a vznikaj klasický fronty.

0/0
1.5.2008 15:25

Kolumbo

Re: I vyprodaná divadla prodělávají.

Proč mají mít herci v takovém divadle Vídeňské platy, nebo dokonce vyšší než vídeňské? Kdyby tomu tak nebylo, váš výpočet nutné dotace na vstupenku by stál na vodě.

0/0
2.5.2008 15:59

petr_chytil_metr2

já bych taky tvořil

až bych brečel. Ale protože by mi to nikdo nezaplatil (minimálně pár let ne), tak prostě pracuju. To je život.

0/0
28.4.2008 13:10

Starej Sviňák

Pane Jakl,

A jak jsme k tomu prisli mi, ze na Vas musime prispivat a nikdo se nas neptal?

0/0
28.4.2008 9:03

Shimi45

Re: Pane Jakl,

Přišli jsme k tomu úplně stejně jako k tomu, že musíme platit Grebeníčka a donedávna Standu Grosse :-©

0/0
28.4.2008 22:31

Lessfax

OSA a podobně

Souhlasím se článkem. Co si myslíte o OSA a podobných skupinách vyděračů? Nemělo by umění náhodou být buď pro lidi (tj. vydělá si na sebe) nebo pro umění (tj. ten kdo to dělá si třeba něco vydělá, ale navíc ho to baví). Dá se nějak prosadit zrušení autorských poplatků za tiskárny a CD nosiče apod.?

0/0
27.4.2008 21:12

akki

Máte pravdu.

V Praze je divadel příliš. Ruka trhu by tu mohla zapůsobit. Je mi smutno z příspěvků, které hází všechny herce do jednoho pytle a vyjadřuje se o nich slovníkem minulých století. Snad si dokážeme vážit každého, kdo svou práci dělá poctivě a ještě k tomu má dar své konání povýšit na umění. A to prosím nemluvím jenom o hercích. Nebo už jsme definitivně zhloupli?;-(

0/0
27.4.2008 20:38

belgian chocolate

u nás ve vsi je skvělý truhlář

opravdu umělec (od slova umět). má tolik zákazníků, že si vybírá, a od nikoho žádné granty nechce.

0/0
28.4.2008 10:39

akki

Re: u nás ve vsi je skvělý truhlář

A co to má společného  mým příspěvkem?Rv

0/0
28.4.2008 22:57

PrezdivkaJizExistuje

Cirkev

Pane Jakle,

tak prestaneme dotovat kulturu, kdy uz prestane stat uplne dotovat cirkev?

0/0
27.4.2008 11:21

palmic

Re: Cirkev

Kdy uz prestaneme my vsichni dotovat vyslouzile politiky, letadla, firmy dohodle na provizi s kontakty ze statni zpravy atd... Je toho moc a realita je urcite jeste daleko horsi. No comment

0/0
27.4.2008 15:19

Lessfax

Re: Re: Cirkev

Dotovat managment mi vůbec nevadí. Nemohli bychom se místo závisti, že oni si létají a my ne, dělat něco pozitivního? Zkuste třeba kandidovat.

0/0
27.4.2008 21:13

Kolumbo

Re: Cirkev

Hned, jak přestanete věřící odírat na daních, ze kterých se platí nejrůznější dotace, si věřící začnou svou církev financovat sami.

0/0
2.5.2008 16:02

Frank Open

Deformovaný svět

lze vůbec ohodnotit vliv kultury i šoubyznysu na život?!? Ano, ale bohužel v současné době velmi záporně, neboť i to co považováno dříve za kulturu kvalitní je dnes doprovázeno mediálním světem a silně znehodnocováno. Život většiny se stává brutálnějším a prázdnějším. Protože k moci se dostávají méně kvalitní rodělovači našich peněz a popilisticky rozhazují naše daně!

I Váš šéf na Hradě je toho příkladem, když např. jede za státní peníze dělat PR své Modré planetě aj. Dokonce se dodnes nestydí za rozkradenou zem ČR s.r.o.,v normálním světě již v konkurzu a s opatrovníkem či správcem, který Vašeho šéfa nahradí!

Pane Jakle chcete být spravedlivý? Tak to řekněte na poradě a nebuďte servil! 

0/0
27.4.2008 9:53

Shimi45

Re: Deformovaný svět

Franku, Franku, nejsi Ty nějaký zapšklý ?

0/0
28.4.2008 22:36

Kolumbo

Re: Deformovaný svět

Klaus si svoje soukromé cesty financuje sám, je-li pozván někam na přednášku, financuje ji hostitel. Ze státního rozpočtu se propagace názorů pana Klause neplatí.

0/0
2.5.2008 16:04

jezzevcik@seznam.cz

Re: je umělec a umělec

Jistěže ne, ta dostala něco mnohem cennějšího - licenci. A ne právě dvakrát čistě.

Nicméně, nešlo mi o novu, nýbrž o poukázání na nesmyslnost

tvrzení, že si zaslouží přežít jen to, co si na sebe vydělá a co má dostatečné publikum –

v případě, že bychom na to přistoupili, zjistíme jednoho dne, že už neexistuje nic jiného než mainstream s příchutí destilované vody.

0/0
27.4.2008 0:46

Lessfax

Re: Re: je umělec a umělec

To je nesmysl. Chodím na koncerty kapel, které zná minimum lidí. Nečerpají žádné dávky. Přes týden jdou do práce a o víkendu si třeba střihnou koncert. A klidně s dobrovolným vstupným. Protože je to baví a lidi to baví. :-P

0/0
27.4.2008 21:16

Luxintenebris

Děkuji

Děkuji. Napsáno naprosto přesně.

0/0
26.4.2008 16:53

belgian chocolate

když někdo něco chce a potřebuje

rád za to zaplatí tržní cenu. granty a dotace jsou pouze pro věci, které nikdo vlastně ani nechce nebo nepotřebuje. níže tady někdo tvrdí, že "ucházet se o grant není lehké a že podat projekt je stejná práce, jako každá jiná". nesouhlasím. pokud musíte na svou činnost žádat o grant, je to práce, o kterou nikdo nestojí. žádost o grant je žádost vládě, aby násilím přinutila lidi, kteří na rozdíl od žadatele dělají něco užitečného, zaplatit za neužitečnou činnost. stát totiž žádné peníze nemá, on je musí násilím vyždímat z daňových poplatníků.

0/0
26.4.2008 10:00

cekon

Re: když někdo něco chce a potřebuje

není to tak jednoduché, jsou témata, která si dotaci - naše daně zaslouží. Asi by se to mělo dělat na bázi sbírky garantované státem - tedy žádná levárna. Lidé by pak svobodně rozhodli, zda podpoří to či ono...

0/0
26.4.2008 10:15

belgian chocolate

ano, dobrovolnost je klíčová

proč by si třeba opera nemohla hledat sponzory, kteří by měli reklamu v programech a na plakátech? stát to může podporovat daňovým zvýhodněním sponzorů.

0/0
26.4.2008 11:37

Shimi45

Re: ano, dobrovolnost je klíčová

a nemáš pocit, že je to pořád to samý, jsetli někomu jako stát seberu peníze a dám je do divadla nebo někomu odpustím část daní a on ty peníze dá do divadla???, není to náhodou pořád stejná hromádka

0/0
28.4.2008 22:44

mmkk

Re: Re: ano, dobrovolnost je klíčová

To není to samé. V prvním případě  rozhoduje úředník o penězích, které někomu nedobrovolně sebral. Ve druhém případě rozhoduje vlastník těch peněz dobrovolně jak je použije.

Nevidíš ten rozdíl?

0/0
30.4.2008 14:18

Kolumbo

Re: Re: Re: ano, dobrovolnost je klíčová

Upřímně řečeno, nevidím. V prvním případě mi úředník něco sebere a dá to např. divadlu, podruhé mi tentýž úředník řekne : Dáš -li tyhle prachy divadlu, tak ti je neseberu. Ale jestli ne, tak ti je seberu. Je to prašť jak uhoď. Pokud by sponzor nechtěl podpořit divadlo, ale spolek zahrádkářů, tak by mu nic neodpustili. Problém je, že daňovou úlevu dostane jen ten, kdo podpořil aktivitu úředníkem schválenou.

0/0
2.5.2008 16:09

PrezdivkaJizExistuje

Re: když někdo něco chce a potřebuje

Tak se mi zda, ze podle Vas by meli ty granty uplne zrusit, kdyz podporuji pouze praci, o kterou nikdo nestoji. Zrusil by jste i granty na vedu a vyzkum? Ten princip je tam totiz stejny.

0/0
27.4.2008 11:28

PrezdivkaJizExistuje

Re: Re: když někdo něco chce a potřebuje

byste

0/0
27.4.2008 11:30

belgian chocolate

vědu a výzkum lidé potřebují

tudíž za ni rádi platí. pokud chce ovšem někdo zkoumat, proč se opice škrábou na zadnici, případně se věnovat pavědám jako gender studies, měl by si to financovat sám.

0/0
27.4.2008 15:39

R66

Re: Re: když někdo něco chce a potřebuje

Jak fungovali vědci v předminulém století ? Dostávali dotace od státu nebo byli přinuceni přemluvit a přesvědčit nějakého nebo nějaké mecenáše, aby jejich projekt podpořili a případně se podíleli na výsledku tohoto výzkumu ? Proč to nelze dnes, proč vše musí někdo přerozdělovat ? Je úřadník chytřejší v rozhodování kam s penězi než ten, který je vydělá ? Uvažujte ... to, co nám stát nabízí jsou jen služby a to placené služby ! 

0/0
29.4.2008 10:01

Kolumbo

Re: Re: Re: když někdo něco chce a potřebuje

Když úředník toho, kdo peníze vydělal obere, tak už tento nemá na žádné podobné aktivity chuť. Normálně by ti, co peníze vydělají, vědu financovali. dělali to tak odjakživa, pokud se nezačaly prosazovat zločinné socanské myšlenky. Však uvidíme, jak dlouho ještě se Evropa udrží, pokud bude chtít pokračovat na své šílené  byrokratické cestě.

0/0
2.5.2008 16:14

filmaker

milovníci podržkování

já to miluju, jak maj vždycky tyhle účelový články o tom, jaký jsou umělci vlastně svině karmu přes 40cet bodů!

plebs si odjakživě rád podržkuje na ty, který něco uměj.

to že skutečný voly z vás dělají pánové jako je Richter a že to opravdové zneužívání "vašich" daní (o kterým neustále všichni vykřikujete) se děje někde úplně jinde už plebejskému mozečku nedochází...

ale to je vlastně v pořádku. trubku nepředěláš.:-):-)

0/0
26.4.2008 9:49

belgian chocolate

je umělec a umělec

jsou takoví, kteří umějí dělat věci, o které publikum má zájem.

0/0
26.4.2008 10:01

jezzevcik@seznam.cz

Re: je umělec a umělec

No jo, máte pravdu! Třeba tv nova nám takových umělců nabízí nepřeberné množství. A jak jsou oblíbení!

Takže podle vzoru "čím větší publikum, tím kvalitnější kultura", je nova naší kulturně nejhodnotnější televizní stanicí. Ono je to tak jednoduché...

Bohužel mozek, vinou své velikosti, musí být umístěn v hlavě, tudíž spoléhat se ve všem na ruku trhu, asi  nebude nejmoudřejší.

...možná... kdyby byl menší?

0/0
26.4.2008 19:17

Yurek

Re: Re: je umělec a umělec

televize Nova chce granty a dotace????

0/0
26.4.2008 19:30

Shimi45

Re: Re: Re: je umělec a umělec

no tak VOTOM vůbec nepřemejšlej;-D sice to není přímo grant, ale na těch miliardách, které má Nova z reklamy se podílíš stejně, jako všichni ostatní a pokud na to umění na Nově nekoukáš, tak z těch svejch prachů dokonce nic nemáš ;-DKdyž půjdeš do divaldla a koupíš si lístek dotovanej z grantu, tak si ty svů prachy alespoň užiješ ;-D

0/0
28.4.2008 22:52

R66

Re: Re: Re: Re: je umělec a umělec

Reklamy dotuje stát ??? Nějak tomu nerozumím ...

0/0
29.4.2008 10:03

Shimi45

Re: Re: Re: Re: Re: je umělec a umělec

ne, raklamy platíme my všichni ať chceme nebo ne, stejně jako daně :-©

0/0
29.4.2008 21:15

Kolumbo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: je umělec a umělec

Tím chcete naznačit, že bez reklamy by bylo zboží levnější? A to jako proč? Spíš si myslím, že by bylo dražší. A to nepočítám nutnost pídit se po tom, co vlastně existuje a co ne, když to nemají u nás v krámě tak třeba někde jinde...Pokud by to bez reklamy šlo líp, určitě by nějaký výrobce na reklamu nakašlal, snížil cenu o 50% nákladů na reklamu, ostatním vypálil rybník a ještě na tom vydělal.

0/0
2.5.2008 16:20

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS